Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλεγμένα

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ ΤΟ 1849

       Το γεγονός: "Καλοκαίρι 1849 και μ ια μεγάλη πυρκαγιά η οποία κράτησε δύο ολόκληρες ημέρες, κατέκαψε 4.000 οικίες και κατέστρεψε κυριολεκτικά την πόλη των Σερρών."      Η πυρκαγιά του 1849 ( η οποία αναφέρεται σε ορισμένες πηγές και ως η μεγάλη καταστροφή του 1849 ) αποτελεί μία από τις πλέον μαύρες σελίδες στην ιστορία των Σερρών κατά την οθωμανική περίοδο, ίσως και προάγγελο της ολοκληρωτικής καταστροφής που θα υποστεί η πόλη αργότερα, το έτος 1913.      Η έρευνα σε ιστορικές πηγές, εκκλησιαστικά κατάστιχα και μαρτυρίες της εποχής αποκαλύπτει πως η φωτιά ξεκίνησε από αμέλεια σε ένα εργαστήριο ή οικία κοντά στο εμπορικό κέντρο (μπασιά) της πόλης. Λόγω των ισχυρών ανέμων και της αρχιτεκτονικής των σπιτιών —τα οποία ήταν χτισμένα κυρίως από ξύλο και λάσπη (τσατμάδες) και πολύ κοντά το ένα στο άλλο— η πυρκαγιά επεκτάθηκε με εφιαλτική ταχύτητα.      Μέσα σε δύο ημέρες, οι φλόγες κατέκαψαν περίπου 4.000 οικίες,...

ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

 




 

Η ΕΚΘΕΣΗ ΕΝΟΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥ Π.Ν. ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

 

(Ιστορική έκθεση του σημαιοφόρου Γεωργίου Παπαγεωργίου)

 

Άγιο Όρος,

Την 2αν Νοεμβρίου 1912 εξημερώματα διαταχθείς επέβην εκ Μούδρου της Θυέλλης μετά 70 περίπου ανδρών του αγήματος. Περί ώραν 8ην πρωϊνήν το ατμόπλοιον κατέπλευσεν εις Δάφνην̇ όπου απέβην και ύψωσα την Ελληνικήν σημαίαν εις το Κατάστημα του Λιμεναρχείου. Συγχρόνως έστειλα μικρό απόσπασμα όπως καταδιώξει 20άδα ενόπλων τελωνοφυλάκων φευγόντων προς την Ρωσσικήν Μονήν.

Ανέμεινα εξ’ ολίγου την άφιξιν του Αβέρωφ, λαβών δε συμπληρωματικάς οδηγίας παρά του Αρχηγού του Στόλου ως και προκηρύξεις της καταλήψεως ανεχώρησα διευθύνων επικεφαλής του αγήματος προς τας Καρυάς, όπου είχον έλθει προς εμέ προηγουμένως ο Αρχισερδάρης της Ιεράς Κοινότητος μετά 2 εργατών.

Εν μέσω ενθουσιωδών εκδηλώσεων των κατοίκων της Χερσονήσου, απάντων μοναχών, έφθασα εις Καρυάς, όπου εγενόμεθα αντικείμενον νέων ενθουσιωδών εκδηλώσεων. Εις την είσοδον της πόλως ανέμενεν ο Καϊμακάμης Αλή Μουνλαζαδέ Βέης (άλλοτε νομάρχης Χανίων επί αρμοστείας Ζαΐμη), όστις εις προτροπήν μου εδήλωσεν αμέσως ότι παραδίδεται αυτός τε και οι είκοσι των εν τω Διοικητηρίω Οθωμανών χωροφυλάκων. Μετά τινά λεπτά η παράδοσίς των συντελείτο.

Κατά το διήμερον διάστημα της εν τη χερσονήσω παραμονής μου προέβην πρώτον εις την ανάγνωσιν και διακίνησιν της προκηρύξεως του Αρχηγού περί της καταλήψεως, κατάληψιν των δημοσίων κτιρίων και ανάρτησιν επ’ αυτών της Ελληνικής σημαίας.

Την εσπέραν της μεθεπομένης αποβάς εις Δάφνην αφίκετο εις Καρυάς το υπό του Ταγμ. Καρέκλην τάγμα̇ εις ον συνεπεία διαταγής του Αρχηγού, παρέδωσα την διοίκησιν της χερσονήσου, απέπλευσα εις Μούδρον…

 

Πειραιεύς 20 Δεκεμβρίου 1913.

(Υπογραφή) Γ. Παπαγεωργίου.

 

Πηγή: Το Διδακτορικό του κυρίου Βασιλείου Ν. Πάππα, το οποίο κατατέθηκε το 2014 φέροντας τίτλο «Ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία στο Άγιο Όρος και την ευρύτερη περιοχή· η δράση μοναχών και λαϊκών κατά τον Μακεδονικό Αγώνα και τους Βαλκανικούς Πολέμους».

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις